top of page

Hjernedans - En annerledes sommerskole

Hvilken kobling skjer mellom  hjerne og kropp når vi danser, hva er en motorcelle og hvordan programmere en dansende robot?


Alt dette og mer til har barna på “Hjernedans sommerskole” utforsket gjennom fem dager med kreativ utfoldelse i Newton-rommet på Campus Kristiansund. 

Dansekraft i samarbeid med hjerneforsker Bjarte Løfaldli og Newton lærer Eirunn Monge samarbeider om en modul som skal omsette teori til praksis gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg hvor barna får være medforskere i bokstavelig forstand.


Gøy med sommerskole! Fra venstre øverst: Alexandra Rutendo Makurumbandi, Stanislaw Stenka, Franciszek Stenka. Fra venstre nederst: Ada Marie Kvistnes Løfaldli, Aishriya Kajenthiran, Senna Makurumbandi, Selah Maria Makurumbandi, Salina Shona Makurumbandi, Lori Linn Humblen, Anna Eide-Tømmervåg, Elisabeth Tylden og Anya Kvamme. Fotograf: Heine Scjhølberg
Gøy med sommerskole! Fra venstre øverst: Alexandra Rutendo Makurumbandi, Stanislaw Stenka, Franciszek Stenka. Fra venstre nederst: Ada Marie Kvistnes Løfaldli, Aishriya Kajenthiran, Senna Makurumbandi, Selah Maria Makurumbandi, Salina Shona Makurumbandi, Lori Linn Humblen, Anna Eide-Tømmervåg, Elisabeth Tylden og Anya Kvamme. Fotograf: Heine Scjhølberg

Lek & læring går hånd i hånd

Barn er nysgjerrige vesener av natur og lek er en naturlig ingrediens som bygger relasjonskompetanse og samarbeid. Ett av temaene vi jobbet med var fire ulike celletyper og deres egenskaper. For å bygge bro mellom det konseptuelle og nonkonseptuelle lot vi barna reflektere gjennom historiefortelling, tegning og bevegelse. Vi erfarte at det å la barna utforske bevegelse på sine premisser uten instrumentell direksjon åpnet den imaginære koblingen til anvendt kunnskap.


Et kreativt klimaks og ny kunnskap i bevegelse

Høydepunktet på siste sommerskoledag var en fremføring av en komposisjon inspirert av ukas aktiviteter – hvor programmering, dans og forskning smeltet sammen i et levende uttrykk. Til tonene av Jimu Makurumbandis musikk fikk barna vise frem hvordan celler samarbeider, hvordan signaler sendes fra hjerne til kropp, og hvordan en robot kan lære å bevege seg gjennom algoritmisk tenkning og kreativ utfoldelse.


Hvordan programmere en dansende robot? Anna, Anya og Lori Linn får kyndig veiledning av Newtonlærer Eirunn Monge. Fotograf: Heine Schjølberg
Hvordan programmere en dansende robot? Anna, Anya og Lori Linn får kyndig veiledning av Newtonlærer Eirunn Monge. Fotograf: Heine Schjølberg

Gjennom fem dager har barna ikke bare lært om hjernen – de har brukt den aktivt, sammen med kroppen, til å utforske, forstå og skape. Ved å knytte naturvitenskap til kunst og teknologi, viser "Hjernedans sommerskole" hvordan tverrfaglighet kan gi dyptgripende læring som både fester seg i minnet og i musklene.

Og hvem vet – kanskje spiren til fremtidens nevroforsker, programmerer eller dansekunstner ble sådd nettopp her, i en annerledes sommerskole.



Comentarios


Ya no es posible comentar esta entrada. Contacta al propietario del sitio para obtener más información.
bottom of page