Hjernedans - En annerledes sommerskole
- DANSEKRAFT
- Jun 29
- 2 min read
Hvilken kobling skjer mellom hjerne og kropp når vi danser, hva er en motorcelle og hvordan programmere en dansende robot?
Alt dette og mer til har barna på “Hjernedans sommerskole” utforsket gjennom fem dager med kreativ utfoldelse i Newton-rommet på Campus Kristiansund.
Dansekraft i samarbeid med hjerneforsker Bjarte Løfaldli og Newton lærer Eirunn Monge samarbeider om en modul som skal omsette teori til praksis gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg hvor barna får være medforskere i bokstavelig forstand.

Lek & læring går hånd i hånd
Barn er nysgjerrige vesener av natur og lek er en naturlig ingrediens som bygger relasjonskompetanse og samarbeid. Ett av temaene vi jobbet med var fire ulike celletyper og deres egenskaper. For å bygge bro mellom det konseptuelle og nonkonseptuelle lot vi barna reflektere gjennom historiefortelling, tegning og bevegelse. Vi erfarte at det å la barna utforske bevegelse på sine premisser uten instrumentell direksjon åpnet den imaginære koblingen til anvendt kunnskap.
Et kreativt klimaks og ny kunnskap i bevegelse
Høydepunktet på siste sommerskoledag var en fremføring av en komposisjon inspirert av ukas aktiviteter – hvor programmering, dans og forskning smeltet sammen i et levende uttrykk. Til tonene av Jimu Makurumbandis musikk fikk barna vise frem hvordan celler samarbeider, hvordan signaler sendes fra hjerne til kropp, og hvordan en robot kan lære å bevege seg gjennom algoritmisk tenkning og kreativ utfoldelse.

Gjennom fem dager har barna ikke bare lært om hjernen – de har brukt den aktivt, sammen med kroppen, til å utforske, forstå og skape. Ved å knytte naturvitenskap til kunst og teknologi, viser "Hjernedans sommerskole" hvordan tverrfaglighet kan gi dyptgripende læring som både fester seg i minnet og i musklene.
Og hvem vet – kanskje spiren til fremtidens nevroforsker, programmerer eller dansekunstner ble sådd nettopp her, i en annerledes sommerskole.
Comentarios